نورپردازی و کنترل شرایط نوری در عکاسی از اجسام با متریال های خاص متفاوت است. به همین خاطر، در هنگام عکاسی از جنس های براق و انعکاس دار ، این سوال مطرح می گردد که چگونه می توان انعکاس های مزاحم را کنترل کرد؟
بعنوان مثال در عکاسی از یک بسته پلاستیکی(مشمایی) متوجه این موضوع می شوید که قسمت هایی از سوژه برق افتاده است. این موضوع به این دلیل است که جنس هایی مثل شیشه و مشما نور محیط در حین عکاسی را بازتاب می دهند.
در برخی از موارد نیز جنس هایی مثل استیل براق (مانندبدنه یک سماور) تمامی المان های اطراف را منعکس می کنند. این قبیل اجسام حالت آینه ای دارند و مانند آینه محیط را منعکس می کنند.
به اینگونه بازتاب ها، انعکاس مزاحم گفته می شود. به همین خاطر دانستن نکات کاربردی برای کنترل بهتر شرایط نور محیط، می تواند کارگشا باشد. پس با ما همراه باشید…
با جواب به این سؤال ها می توان شرایط نوری کنترل شده تری را برای عکاسی از اجسام براق و انعکاس دار داشت.
برای کنترل بهتر شرایط بهتر است از منابع نور مصنوعی در فضای استودیویی استفاده گردد. اینکه نور طبیعی (نورخورشید) از چه زاویه ای بتابد و با چه شدت و قدرتی همگی تأثیر گذارند. بهتر است از نور های استودیویی استفاده گردد. فاصله نور از سوژه زیاد باشد (بدلیل اینکه کمتر در سوژه برق بندازد). شدت نور کم باشد و یا از تعدیل کننده های بزرگ از قبیل سافت باکس ها استفاده گردد. هرچه نور از فاصله بیشتری به سوژه برخورد کند و شدت کمتری داشته باشد. نور نرم تری در سوژه خواهیم داشت.
هرکدام از شکل دهنده های نوری نقش متفاوتی در شکل پرتاب نور در سوژه دارند به عنوان مثال چند شکل دهنده نوری نام برده می شود.
۱- بهتر است عکاسی در فضای استودیویی انجام گردد. پرده های زخیم سیاه و سفیدی داشته باشید تا به هنگام نیاز نور بیرون را بپوشاند و فقط از نورهای مصنوعی استفاده کنید.
۲- هرگونه لامپ موجود در فضا را خاموش کنید و فقط از فلاش استودیویی استفاده کنید.
۳- تا می توانید فاصله نور را از سوژه زیاد کنید و از شکل دهنده های بزرگتری استفاده کنید. مانند سافت باکس های بزرگ تر
۴- داشتن تینت در عکاسی زمینه سفید و قراردادن نورهای استودیویی در اطراف آن می تواند کمک خوبی به عکاسان مبتدی کند. مخصوصاً برای عکاسی از اجسام براق و انعکاس دار. با استفاده از تینت در عکاسی می توان با خیال راحت تر انعکاس های مزاحم را کنترل کرد. تینت ها در ابعاد متفاوتی عرضه می شوند که با توجه به ابعاد سوژه ای که دارید می توان آنها را خریداری کرد. نکته اینجاست که با بزرگتر شدن سوژه، تینت دیگر پاسخگو نیست و می بایست راه دیگری را برگزید.
عکاسان حرفه ای در سرتاسر دنیا از آن ها استفاده می کنند. به دلیل اینکه می توان از کاغذهای کالک دورتادور سوژه استفاده کرد و فقط یک دایره کوچک برای لنز درآورد. با این کاغذ ها اطراف سوژه های آینه ای کاملاً پوشیده شود. اینگونه کاغذها باعث می شوند نور یکدست و یکنواختی به سوژه برخورد کند. نور های مصنوعی از پشت این کاغذ ها به سوژه تابیده می شوند.
۶-در برخی از موارد ایراد هایی که در حین عکاسی برطرف نمی شوند را باید در نرم افزار برطرف کرد. تا جایی که جنس محصول نمایان باشد و ادیت های بیش از اندازه منجر به از دست رفتن جنس و بافت محصول نشود. در برخی موارد کارفرما می خواهد که هیچ انعکاسی در جسم نیافتد و تمامی انعکاس ها بصورت کامل برطرف شود. در صورتی که این کار باعث می شود که خریدار متوجه جنس محصول نشود و عکس کاملاً مصنوعی به نظر برسد. هیچ وقت به امید کارنرم افزاری برای رفع ایراد هایی شبیه انعکاس محیط در جسم و برق افتادگی هایی که در سوژه است نباشید. به دلیل اینکه علاوه بر اتلاف بیش اندازه وقت ممکن است نتیجه مطلوبی هم بدست نیاید.
در اینستاگرام با ما همراه باشید
https://elenanik.com/?p=2198