ورود به حساب کاربری
1
  • آموزش عکاسی

    آموزش جامع و کاربردی مثلث نوردهی

    1مورد x تومان675.000

مبلغ قابل پرداخت

تومان675.000

معجزه نور در عکاسی

نویسنده : استودیو النا نیک

زمان مطالعه : دقیقه
آموزش عکاسی عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی مقاله عکاسی
نور در عکاسی

نور چیست :

نور یک تابش الکترومغناطیس قابل دیدن توسط چشم انسان و دیگر موجودات است. نوری که  چشمان قادر است آن را تشخیص دهد بخشی از نور خورشید است. نورخورشید با برخورد به اشیاء مختلف منعکس می شود. همین بازتاب است که انسان را قادر می کند تا اشیا موجود در اطرافش را ببیند. در حقیقت اگر منبع نور را حذف کنیم اشیا ناپدید می شوند به این معنی که آنها از بین نمی روند بلکه ما قادر به دیدن آنها نیستیم.

نور غیر مادی ترین عنصر محسوس طبیعت است. در واقع نشانه عالم والا و فضای معنوی است. نور به عنوان عنصری از طبیعت اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. در تاریکی مطلق نه فضا دیده می شود و نه فرم و رنگ.  نور منبع اصلی حجم است به طوری که سطوح یک بعدی را می توان به وسیله سایه روشن سه بعدی کرد. حتی میتوان اجسامی را که به صورت برجسته هستند برجسته تر نشان داد و به آنها حالت سه بعدی قوی تری داد.

                   نور و نقاشی

هنرمندان و طراحان در آثار هنری خود برای بیان احساساتشان بیشتر از نور بهره می برند. نور در زمینه های مختلف هنری از جمله نقاشی، عکاسی، معماری، چیدمان و تزئینات داخلی و… مورد استفاده قرار می گیرد. در طول تاریخ همواره هنرمندان با توجه خوبی که به نور در خلق آثار هنری داشته‌اند توانسته‌اند از آن، در جهت جذابیت و ایده آل گرا بودن آثار خود بهره ببرند.

                       نور و عکاسی

نور همان چیزی است که باعث می شود دیدن اجسام ممکن شود. در واقع تابش نور به یک جسم و بازتاب آن به چشم این امکان را فراهم می کند که رنگ ها تشخیص داده شود. همچنین اجسام، بعد خودشان را نشان دهند.  زمانی که به جسمی نوری برخورد می کند، با توجه به نوع نور تابشی، حالتی ایجاد می‌شود که باعث سایه های شارپ و کاملاً مشخص یا سایه های محو می گردد. به حالت اول نور تند و به حالت دوم نور نرم گفته می شود.

نور در عکاسی چه اهمیتی دارد:

نور ماهیت عکاسی است. بدون نور عکسی وجود نخواهد داشت. نور ابزار عکاس است. کلمه فوتو- گرافی از کلمه باستانی یونانی Photos, Graph تشکیل شده که نور نگاری معنی می دهد. برای همراه شدن با زبان نور، عکاس باید کاملاً  با کیفیات و رفتار نور آشنا باشد. برای تسلط بر این رسانه، عکاس روش کنترل تصویر نهایی را می آموزد. مدیریت این مدیوم نیاز به دانش، مهارت و هنروری دارد. (گلر،مارک. چایلد، جان. نورپردازی در عکاسی. ترجمه تهرانی، علی(۱۳۹۳). نشر آوند دانش)

                          تأثیر نور در ثبت عکس

 

عکاسی در یک تعریف ساده عبارت است از تجمع نور و انعکاس آن به درون جعبه سیاه دوربین که به صورت تصویر ثبت می گردد. شدت و کیفیت نور در عکاسی تحت تأثیر عوامل زیادی است مانند: ساعات مختلف روز، شرایط جوی گوناگون، جهت تابش نور و منبعی(نور طبیعی یا نورمصنوعی) که نور از آن منتشر می شود. تأثیر نور در عکاسی به صورتی است که اگر نوری وجود نداشته باشد در نهایت عکسی هم ثبت نخواهد شد. اما این نورهای موجود در محیط با کیفیت های مختلفی وجود دارد که بسیاری از عکاسان نور ملایم صبح زود و یا سایه های کهربایی بعد از ظهر را ترجیح می دهند. این دو مورد را با عنوان ساعت طلایی عکاسی نیز ذکر می کنند.

نور ملایم عکس را رمانتیک و نور تند و شدید عکس را هیجانی می کند. یک عکاس همیشه می بایست بتواند با توجه به هدف عکس، نور مناسب را پیدا کند. باید پیوسته به نور توجه کنند نه اینکه صرفاً بگویند نوری که می بینند برای عکاسی کافی است. هر عکاس باید به درستی متوجه مفهوم نوردهی و نورپردازی در عکاسی و شکل هایی که توسط نور و سایه ها در کادر ایجاد می‌شود باشد.

عکاسی لایف استایل

به طور کلی مطلوب‌ترین نور در عکاسی باعث ایجاد حالت سه بعدی و تقویت زیبایی بصری می شود. در هنر عکاسی به روش های مختلف می توان از نور استفاده کرد. می توان از نور طبیعی استفاده کرد یا توسط ابزار مختلف نورپردازی نور مصنوعی ایجاد کرد. یا از ترکیب هر دوی آنها استفاده کرد انتخاب نوع نورپردازی به نوع سبک عکاسی بستگی دارد. 

 

               نور طبیعی در عکاسی

گلر و چایلد بیان می کنند به منظور مدیریت نور ابتدا باید از حضورش آگاه باشیم. ممکن است توجه بیشتر ما به کادر و ترکیب بندی تصویر، ما را از توجه به نور موضوع و پس زمینه اش باز می دارد. ما به طور طبیعی نور را موضوع عادی فرض می کنیم. گاهی اوقات این موضوع باعث می شود که دیدن نور را فراموش کنیم .

وقتی نور بر روی موضوعی می تابد، تون های مختلفی به وجود می آورد. می توان آنها را در سه گروه عمده و مهم تقسیم بندی کرد: روشن(High light)، میانی(Mid light) و تیره(Shadow) . هریک از مقوله ها می توانند به وسیله ی روشنایی شان(چه مقدار تیره، چه مقدار روشن) و پراکندگی شان درون قاب بیان شوند. این سه تون توسط موقعیت دوربین، منبع نور(فاصله و نوع منبع نور) و موضوع (سوژه) مشخص می شود.

شدت و قدرت نور به چند عامل وابسته است:

نوع مبنع نور: با توجه به منبع نور شدت و قدرت نوری متفاوتی در عکس خواهیم داشت. 

  • منبع نور طبیعی: در ساعات، شرایط فصلی و آب و هوایی مختلف قدرت و شدت متفاوتی دارد. 
  • منبع نور مصنوعی: با توجه به نوع نور مصنوعی شدت و قدرت متفاوتی داریم. بعنوان مثال فلاش های نور لحظه ای جز پرقدرت ترین نور های مصنوعی بحساب می آیند. نور تنگستن، نور فلوسنت و… از قدرت کمی در روشن کردن عکس برخوردارند. لازم به ذکر است فلاش های نور لحظه ای انواع گوناگونی دارند که هر کدام قدرت و شدت متفاوتی را در پرتاب نور دارند. در بیشتر آنها این قدرت و شدت پرتاب قابل تنظیم است.

فاصله منبع نور: هرچه منبع نور به سوژه نزدیک تر باشد، قدرت آن بیشتر و سایه های ایجاد شده در سوژه پررنگ تر و کنتراست بیشتر است. برعکس هرچه منبع نور از سوژه دورتر باشد، نور پخش تر، سایه ها نرم تر و کنتراست کمتری بوجود می آید.

جهت تابش منبع نور: نور می تواند از جهت های مختلفی به سوژه برخورد کند. نوری که از زاویه و جهت های مختلف به سوژه برخورد می کند، روشنایی متفاوتی را در عکس ایجاد می نماید. بهترین جهت برای نمایش بافت سوژه نور کنار(Side) می باشد. 

در این رابطه در ادامه بیشتر توضیح داده می شود و با یک فیلم آموزشی  بصورت عملی تفاوت نورهای مختلف( از جمله نور طبیعی، فلورسنت، فلاش و…) و تأثیر آنها بر سوژه توضیح داده میشود. پس با ما همراه باشید…

ویدئو آموزشی(بهترین نور برای عکاسی):

بهترین نور برای عکاسی

 

لازم به ذکر است توجه کردن به نور در عکاسی یکی از مراحل مهم عکاسی است. در عکاسی وجود نور مناسب حتی از خود سوژه نیز مهم تر است. نورهای طبیعی نیز انواع مختلفی دارند.  بر اساس نوع نور، روشنایی متفاوتی نیز در سطح جسم به وجود می آید. رسیدن به بهترین نور طبیعی بر سوژه به عواملی چون ساعت نور و جهت تابش آفتاب و شرایط آب و هوا بستگی دارد.

در ابتدا می بایست ساعتی از روز را انتخاب کرد که هوا از هر گونه گرد و غباری خالی باشد. همچنین از ثبات و پایداری آن مطمئن شد. زاویه آفتاب در ساعت های مختلف روز تغییر می کند. این امر باعث به وجود آمدن نورهای مختلف می شود.  ممکن است در آسمان ابر وجود داشته باشد. مقدار ابرها و نوع سایه ای که تشکیل می دهند نیز به شدت بر نوری که در عکس ایجاد می شود تأثیر گذار است. همچنین به طبع تنظیمات تراز سفیدی و کنتراست عکس نیز تغییر می کند.

برای درک بهتر نورهای مصنوعی و نحوه کار کردن با آن ها می بایست در ابتدا مفهوم نور طبیعی و نحوه کنترل آن را آموخت. به طور کلی شناخت نور طبیعی لازمه کنترل و درک نورهای مصنوعی است.

                     نور مصنوعی در عکاسی

همانطور که می دانید نور مصنوعی ارتباطی با منابع نور طبیعی ندارد. در هر ساعت از شبانه روز در دسترس است. این امر می تواند کمک کند بدون برنامه ریزی قبلی برای شرایط جوی و آب و هوایی به عکاسی پرداخت. برای بهترین استفاده از منابع نور مصنوعی ، در ابتدار باید از این نکته آگاه باشیم که نور درون طبیعت چگونه کنش و واکنش انجام می دهد.

دیدن نور مستقیم خورشید، نور تلطیف شده خورشید از میان ابرها و دیگر انواع نور، اهمیت درک منبع نور مصنوعی درون استودیو را بیش تر می کند. نور نقطه ای یا همان  Spot light همانند نوری است که ما هنگام مشاهده نور مستقیم خورشید می بینیم. نور ملایم Flood light  همانند نوری است که ما در روزهای ابری می بینیم. این نور پخش، لطیف با سایه های ملایم و کنتراست کم است. (گلر،مارک. چایلد، جان. نورپردازی در عکاسی. ترجمه تهرانی، علی(۱۳۹۳). نشر آوند دانش)

وقتی هوا تاریک یا کم نور می شود یا وقتی عکاس داخل فضاهای سرپوشیده قرار می گیرد، نیاز به منابع نور مصنوعی مطرح می‌شود. کلیه منابع نوری مصرف شده در این شرایط را منابع نور مصنوعی می نامند. مسئله مهم هنگام استفاده از منابع نور مصنوعی گرایش رنگی آنهاست که هر کدام از منابع رنگ متفاوتی را در عکس ایجاد می کند. همچنین قدرت و شدت متفاوتی نیز دارند. 

نور تنگستن: نوع عمومی نورهای الکتریکی همانند چراغ های خانگی یا لامپ های عکاسی است. نور تنگستن هنگامی که به عنوان نور اصلی استفاده می شود، تن بسیار گرمی خواهد داشت. بدلیل فقدان نور آبی در طیف نور منتشر شده، نوردهی نرمالی ندارد و رنگ نارنجی در عکس غالب است. مصرفشان زیاد و قدرتشان کم کلوین ۳۲۰۰ برای تصحیح رنگ در دوربین های آنالوگ از فیلتر های آبی که مکمل زرد و نارنجی هستند استفاده می شود. لازم به ذکر است در دوربین های دیجیتال می توان رنگ نور به وجود آمده از هر منبعی را از طریق وایت بالانس به حالت طبیعی درآورد.

 نور فلورسنت: نور حاصل رنگ سبز قوی تولید می کند. این رنگ برای چشم انسان قابل درک نیست. اگر به عنوان نور اصلی به کار برده شود، به دلیل نور بسیار تخت و رنگ بسیار قوی اغلب پذیرفته نمی شود. به دلیل چشمک زدن زمانی که این نور دارد بهتر است از سرعت های پایین شاتر استفاده گردد. این نور کم مصرف، قدرت نوری کم و اینکه تمرکز نوری ندارد. در دوربین های آنالوگ برای تصحیح رنگ از فیلتر سرخ استفاده می شود. در دوربین های دیجیتال با استفاده از گزینه وایت بالانس این محدودیت اصلاح می گردد.

 نور فلاش : تفاوت عمده بین فلاش های استودیویی و غیر استودیویی، اندازه، هزینه و قدرتشان است. فلاش های استودیویی به طور فیزیکی بزرگ تر، از نظر قیمت گران تر و تنظیم آنها دشوارتر است.

با استفاده از فلاش ها می توان عکس هایی را خلق کرد که تفاوتی با نور طبیعی ندارند. این نورها پیچیده تر و هزینه برتر از نور طبیعی می باشند. طیف گسترده‌ای از ابزارهای روشنایی را برای عکاسان به وجود آورده اند. نورهای مصنوعی نیازمند صرف هزینه های زیاد و گرفتن تجهیزات مرتبط هستند. از قبیل سه پایه ها، وسایل نرم کننده و شکل دهنده نور و مکانی برای تجهیز کردن به نورهای مصنوعی و…  

در نتیجه نورپردازی با نور طبیعی معمولاً ساده‌ترین نوع نورپردازی است. بعنوان مثال: برای عکاسی خبری، ورزشی، مستند و… در حالی که نورپردازی مصنوعی معمولاً در جهت عکاسی تجاری محصول، خدمات، ودینگ و مدلینگ هنگامی که بودجه و منابع کافی وجود داشته باشد کاربرد دارد. نورپردازی مصنوعی به مهارت و تجربه عکاس بستگی دارد. اینکه چگونه نور را در راستای هدف عکس کنترل کند. معجزه نور در کیفیت، خلاقیت و تجربه …

نور در عکاسی تبلیغاتی چه اهمیتی دارد:

در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی که هدف معرفی کالا و خدمات است، شرایط متفاوت تر می باشد. وقتی صحبت از عکاسی حرفه ای می شود به طبع می بایست تمامی ویژگی های یک عکس حرفه ای نیز مد نظر قرار گیرد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می گردد.

در پروژه های عکاسی، در بعضی مواقع، محدودیت زمانی وجود دارد. عکاس با آشنایی با تکنیک های نورپردازی و کار با فلاش های استودیوی در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط جوی می تواند در استودیو به عکاسی بپردازد. برخی از تکنیک های عکاسی با تجهیزات استودیویی قابل انجام هستند. مخصوصاً در عکاسی تبلیغاتی با ثبت وقایع مانند لحظه پرتاب یک جسم در آکواریوم با سرعت یک چند هزارم ثانیه (تکنیک اسپلش) می توان عکس های خارق العاده ای را خلق کرد. همچنین استفاده از فلاش های استودیویی در مکان های باز هم به کمک عکاس می آیند و در پرکردن نور عکس و رسیدن به نوری ایده آل کمک کننده خواهند بود.

اگر بتوانیم مفهوم نور طبیعی و نحوه کار کردن با آن را یاد بگیریم، می توانیم با نورهای استودیویی نیز به بهترین شکل کار کنیم. نورهای استودیویی المان های کوچک نور طبیعی هستند. در عکاسی با نور طبیعی نیز با توجه به شرایط نوری و موقعیت سوژه نیاز به نورسنجی(با ابزار مناسب) و تنظیم دقیق تراز سفیدی است. بعنوان مثال استفاده از نورسنج و کالر متر برای تنظیم نور رو رنگ عکس. همجنین استفاده از  یکسری وسایل مانند دیفیوز برای تعدیل کردن نور و رفلکتور برای انعکاس و پرکردن نور می توان بهره برد.

 

نورپردازی با نور طبیعی معمولاً ساده‌ترین نوع نورپردازی است. در حالی که نورپردازی با نور مصنوعی معمولاً در جهت ثبت عکس های تجاری است. به مهارت و تجربه عکاس بستگی دارد. همچنین هنگامی که بودجه و منابع کافی وجود داشته باشد و هدف انجام یک پروژه مشخص باشد کاربرد دارد.

 

 

با ما در اینستاگرام همراه باشید…

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.