ورود به حساب کاربری
2
  • آموزش عکاسی

    آموزش جامع و کاربردی مثلث نوردهی

    1مورد x تومان675.000

  • عکس های فروشی

    کد۰۲

    1مورد x تومان250.000

مبلغ قابل پرداخت

تومان925.000

کوتاه و کاربردی با انواع دوربین آشنا شوید

نویسنده : استودیو النا نیک

زمان مطالعه : دقیقه
آموزش عکاسی تجهیزات عکاسی عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی مقاله عکاسی
دوربین
  1. انواع دوربین :

عکاسی نیز همچون دیگر هنرها و علوم، نیاز به ابزار و تجهیزات خاص خود دارد. برخی از ابزارها در ایجاد عکس نقش اساسی دارند. نبود آنها فرآیند عکسبرداری را ناممکن می سازد. بعضی دیگر نیز به عکاس کمک می کنند تا علاوه بر سرعت عمل و صرفه جویی در زمان، تصویر بهتری را نیز ثبت کنند. از بین تجهیزات مختلف عکاسی دوربین بعنوان عضو اصلی و مهم شناخته می شود. دوربین های عکاسی انواع مختلف دارند. یک سری از آنها دیگر منسوخ گشته اند. فقط گاهی در مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به معرفی دوربین های آنالوگ و دیجیتال و انوع آنها پرداخته می شود.

دوربین آنالوگ:

دستگاهی برای ثبت عکس برروی فیلم عکاسی(سطح حساس به نور یا نگاتیو) می باشد. تصویر گرفته شده بر روی فیلم بعد از ظهور به صورت نگاتیو قابل مشاهده است.

انواع دوربین های آنالوگ:

دوربین سوراخ سوزنی (Pin Hole):

اولین دوربین عکاسی ساده ای بوده است که لنز نداشته و تصویر از طریق نوری که از سوراخ کوچکی که وارد جعبه تاریک عکاسی می شده، ثبت می گردیده است. در این نوع دوربین ها بدلیل نداشتن لنز عمق میدان بی نهایت بوده است.

دوربین سوراخ سوزنی                                                                    

دوربین تک لنزی غیر انعکاسی( Range Finder Camera):

در این نوع دوربین ها بدلیل عدم انعکاس آینه تصویر به صورت مستقیم از نمایاب قابل رویت است و بر روی نگاتیو عکاسی به ثبت می رسد.

دوربین تک لنزی انعکاسی ( Single Lens Reflex) :

این نوع دوربین ها که در زمان خودش بسیار پرطرفدار بوده است. تصویر از طریق یک آینه منعکس و بر روی نگاتیو عکاسی به ثبت می رسد. آنها در مقابل دوربین های تک لنزی غیربازتابی وزن سنگین تری دارند.

                                                                      

دوربین دو لنزی انعکاسی( Twin Lens Reflex) :

این نوع دوربین ها از دو لنز تشکیل شده اند. در این نوع دوربین ها لنز ثابت است. بدنه دوربین های دولنز انعکاسی از دو اتاقک کاملاً مجزا تشکیل شده است. هر دو اتاقک دارای لنز مجزا هستند. هرکدام وظیفه متفاوتی را در فرآیند ثبت تصویر برعهده دارند. لنز اتاقک بالایی با استفاده از یک آینه ۴۵ درجه تصویر به سمت نمایاب هدایت می کند. لنز اتاقک پایینی که عدسی اصلی را دارد، تصویر نهایی را روی فیلم عکاسی تشکیل می دهد.

دوربین قطع بزرگ (View Camera):

 از فیلم های قطع بزرگ تخت برای ثبت تصویر استفاده می شود.   دوربین های آنالوگ طی سالیان طولانی از وضعیت ابتدایی خود که همان اتاق تاریک بود، تکمیل و به حالت فعلی درآمده است. آنها اولین دوربین ها فاقد مسدود کننده یا دیافراگم بودند. لنز آنها کاملاً ابتدایی و انحراف خطی شدید و سایه و تاریکی در گوشه داشتند. لزوم مسدود کننده ها از زمانی احساس شد که سرعت مواد حساس عکاسی (نورگیری) افزایش یافت و زمان نوردهی به کسری از ثانیه رسید. (صفاکار، علی (۱۳۹۹)، عکاسی و دوربین های عکاسی، انتشارات محسن)

دوربین دیجیتال:

در دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس و ذخیره آن، به جای فیلم عکاسی از حسگرهای حساس به نور استفاده می شود. تصویر گرفته شده توسط سنسور، طی چند مرحله برای استفاده به حافظه دوربین(رم) فرستاده می شود.

از لحاظ عملکرد کلی، دوربین های دیجیتال بسیار شبیه به دوربین های آنالوگ می باشد. این دوربین ها همانند دوربین های آنالوگ دارای یک منظره یاب، لنز برای کانونی کردن تصویر بر روی یک وسیله حساس به نور، وسیله ای برای نگهداری و انتقال چند تصویر گرفته شده در دوربین و یک جعبه دربرگیرنده تمام این تجهیزات. در یک دوربین آنالوگ، فیلم عکاسی حساس به نور، تصویر را ذخیره می سازد. در حالی که در دوربین های دیجیتال این کار با استفاده از سنسور تصویر در حافظه انجام می گیرد. همچنین اجازه می دهد که تصاویر در شکل دیجیتال ذخیره شوند. به سرعت و بدون نیاز به عملیات خاص، نظیر عملیات شمیایی(نگاتیو) بر روی حافظه در دسترس باشند.

انواع دوربین های دیجیتال:

دوربین های قطع کوچک(۱۳۵):

دوربین های ۳۵ میلی متری غیر انعکاسی

دوربین های ۳۵ میلی متری غیر انعکاسی(بدون آینه) هستند. بدلیل حذف آینه از سیتم داخلی این دوربین ها دارای وزن کمترهستند.  این امر باعث سهولت در حمل و نقل و استفاده آنها گردیده است. دارای منظره یاب دیجیتال و صفحه نمایش هستند. تصویر سوژه مستقیم به منظره یاب می رسد و در حین این فرآیند باید دوربین روشن باشد. در مقایسه با دوربین های ۳۵ میلی متری انعکاسی مصرف باتری بیشتری دارند. بدلیل وقفه آنی که ممکن است در منظره یاب دیجیتال رخ دهد. در بعضی از حوزه های عکاسی مانند عکاسی ورزشی کاربرد کمتری دارند. در مجموع از ویژگی آنها می توان گفت:

منظره یاب دیجیتال و صفحه نمایش دارد

سبک تر و حمل و نقل راحت تر

مصرف شارژ باتری بیشتر بخاطر منظره یاب الکترونیکی

فقط در هنگام روشن بودن دوربین می توان از منظره یاب استفاده کرد

دوربین های ۳۵ میلی متری انعکاسی:

صفاکار(۱۳۹۹) نوشته است این دوربین ها بدلیل کیفیت نسبتاً خوب، لنزهای قابل تعویض، تجهیزات جانبی بسیار زیاد، سهولت کاربرد و حمل و نقل آسان، رایج ترین و متنوع ترین دوربین های عکاسی جهان به شمار می روند. صدها نوع لنز و وسایل جانبی دیگر مخصوص این دوربین ها ساخته شده است. سرعت عمل و امکانات بعضاً منحصر به فرد این دوربین ها برای عکاسی خبری، ورزشی، طبیعت، تبلیغاتی و … بی نظیر است.

دوربین های DSLR ( Digital Single Lens Reflex) که دوربین های دیجیتال تک لنزی هستند. دوربین های DSLR  بوسیله یک آینه ۴۵ درجه نور را از لنز به سمت منظره یاب اپتیکی (Optical view Finder) بازتاب می دهند . منظره یاب که همان چشمی دوربین است و عکاس به هنگام عکاسی در آن نگاه می کند. اولین دوربین های DSLR تجاری دارای حسگر تصویر در سال ۱۹۹۱ وارد بازار شد. دوربین های DSLR برخلاف دوربین های خانگی (کامپکت) و دوربین های تلفن همراه، معمولاً از لنزهای قابل تعویض استفاده می کنند.

نحوه عملکرد :

در دوربین های DSLR نور از سمت سوژه به سمت لنز می تابد و از آن عبور می کند. از طریق لنز به یک آینه بازتابنده که با زاویه ۴۵ درجه در داخل دوربین قرارگرفته است می تابد. وقتی که شما دکمه شاتر را فشار می دهید و عکس می گیرید، آینه بازتابنده به سمت بالا حرکت می کند. مسیر عمودی را مسدود می کند. به صورت مستقیم و در یک خط راست به نور اجازه عبور می دهد . سپس شاتر باز می ماند، سپس شاتر بسته می شود.  آینه با زاویه ۴۵ درجه برمی گردد تا حرکت نور به سمت منظره یاب ادامه یابد. در مرحله بعد، پردازش تصویری پیچیده در دوربین آغاز می گردد. پردازنده دوربین اطلاعات را از سنسور تصویر گرفته آن را به یک فرمت مناسب تبدیل می کند، سپس اطلاعات را در کارت حافظه (مموری اس دی) ذخیره می کند.

تمامی مراحل عملکرد دوربین در مدت زمان کمی صورت می گیرد. در برخی از دوربین های DSLR می تواند این روند در یک ثانیه ۱۱ بار انجام شود.(www.Didnegar.com )

دوربین های قطع متوسط(مدیوم فرمت)(۱۲۰):

دوربین های تک لنزی انعکاسی:

دوربین های قطع متوسط تک لنزی انعکاسی به دلیل برخورداری از امکانات بسیار زیاد، سرعت و سهولت کار با آنها. بهترین و تکامل یافته ترین دوربین های قطع متوسط به شمار می روند. انواع لنز های قابل تعویض، انواع نمایاب های سطح سینه و نمایاب های چشمی ساده و نورسنج دار، انواع سیستم های نورسنجی از طریق لنز و… در مجموع باعث شده اند که اغلب کارهای حرفه ای عکاسی با این دوربین ها بسیار سهل و آسان شود.

دوربین های تک لنزی غیر انعکاسی

دوربین های قطع متوسط تک لنزی غیر انعکاسی در قطع های بسیار متنوعی تولید می شوند. این دوربین ها همچنین از سیستم نورسنجی داخلی، عکسبرداری خودکار(با درجه تقدم دیافراگم) و چندین لنز قابل تعویض بهره می گیرند. لازم به ذکر است با وجود قیمت بالایی که دارند، تجهیزات جانبی آنها در هیچ زمینه ای به پای دوربین های تک لنزی انعکاسی نمی رسند. دلیل عمده محبوبیت نسبی شان، جمع و جور بودن و وزن کم آنها در مقابل دوربین های تک لنزی انعکاسی قطع متوسط است. (صفاکار، علی (۱۳۹۹)، عکاسی و دوربین های عکاسی، انتشارات محسن)

دوربین های دو لنزی انعکاسی

دوربین های دو لنزی انعکاسی نیز همانند نوع آنالوگ آن دو لنز دارند. یک لنز مسئول انتقال تصویر به منظره یاب دوربین و لنز دیگر مسئول ثبت تصویر است. 

دوربین های قطع بزرگ(لارج فرمت):

لنز این دوربین ها از قدرت و پوشش عالی و وسیعی برخوردارند. برای عکاسی با بزرگنمایی بالا به همراه حفظ جزئیات کاربرد دارند. این دوربین ها دارای فیلم یا سنسورهایی بزرگ تر(فیلم های تخت) از دوربین های قطع متوسط و قطع کوچک هستند. فیلم دوربین های قطع بزرگ حدوداً در اندازه ۱۵ برابری فیلم های دوربین های معمولی است. نوع دیجیتال(سنسور) دوربین های قطع بزرگ از لحاظ ماهیت با نوع آنالوگ(نگاتیو) دوربین ها یکی هستند. 

                                         

دوربین های فوری:

این نوع دوربین ها فقط با فشردن دکمه شاتر و بصورت تمام اتوماتیک، یک عکس فوری در ابعاد  ۵/۷ سانتی متر می دهد. در این نوع دوربین ها، صفحه حساس به نور همین فیلم هایی هستند که درون دوربین تعبیه شده اند(۱۰ عددی). به محض عکس انداختن فرآیند چاپ عکس بر روی این فیلم ها در درون دوربین صورت می گیرد. این عکس ها قابل تکثیر و چاپ در ابعاد بزرگ نیستند. همچنین کیفیت پایین تری نسبت به الباقی دوربین ها دارند.

دوربین

                               دوربین چاپ سریع

دوربین های خاص:

گاهی عکاس برای انجام یکسری از کارهای خاص نیازمند دوربین های بخصوصی است که سایر دوربین های معمولی این قابلیت ها را ندارند. مانند دوربین های عکاسی از زیر آب، عکس برداری هوایی، دوربین های مخصوص کارهای پزشکی،دوربین های چرخشی برای عکاسی پانوراما و…

دوربین

                         دوربین عکاسی در آب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.